12.8.04

Lezen

Omdat de toegang tot de bibliotheek in Nijkerk mij is ontzegt wegens een woordenwisseling met een van de seniele baliemedewerksters verplaats ik mij zo nu en dan richting DE boekhandel van Nijkerk: Roodbeen en van Hartskamp. Door lezend nijkerk liefdevol (maar ten nadele van meneer Hartskamp) afgekort tot Roodbeen (,,mam ik ga even naar Roodbeen!" ,,Goed kind!"). Bij Roodbeen hebben ze agenda's, tijdschriften, kantoorartikelen en vooral boeken. Zo nu en dan probeert mevrouw Roodbeen de etalage wat op te leuken met een bepaald thema. Zo griezelden we allemaal toen we met onze boodschappentassen op weg naar de Kruidvat een blik wierpen op de etalage van Roodbeen en Harry Potter vijf net uit was. Tevreden snorrend kijken we echter wanneer dierendag nadert en mevrouw Roodbeen de etalage versiert met uit zwart karton geknipte katten.
Ondanks het feit dat ik graag vertoef in deze winkel kom ik er niet erg vaak. Ik heb een erg voordelige eigenschap wat lezen betreft. Wanneer ik een boek gelezen heb ben ik standaard na vier weken, hoofdpersonen, plot en thema van het boek kwijt en kan ik het boek gerust opnieuw en opnieuw en opnieuw met dezelfde oh's en ah's als de eerste keer lezen.
Na vijf keer lezen vraag ik me nog steeds af hoe aupair Pauline (Hermans) het er vanaf brengt in Parijs en keer op keer vraag ik me af of Jeweetwel ditmaal zal herrijzen en Harry P eindelijk te pakken krijgt. In principe zou ik met drie boeken een heel leven lang een gelukkige en nieuwsgierige lezer blijven, maar de huidige boekenkast schreeuwt om boeken. Een lege boekenkast is niet meer intellectueel verantwoord. Nee, hij moet goed gevuld zijn, het liefst met onverteerbare/hersenkrakende kost. Ik steun dit idee.
Later wanneer ik oud en seniel ben en mijn kleinkinderen jong en slim moet ik uiteraard kunnen laten zien wat ze in oma's tijd nog hadden: boeken. ,,Boeken oma?" ,,Wat zijn dat?" Op een historische dag in een computergestuurde wereld zal ik ze moeizaam voor gaan, het luik van de zolder openen en met een priemend vingertje op een stoffige kast in de hoek van de zolder wijzen: ,,dat mijn kinderen zijn boeken."

1 opmerking:

Froukiwi zei

Whoehahaha! Mag je de bieb niet meer in?! Loes toch, ondeugende meid ;)

Trouwens, is 'seniel' je nieuwste stopwoord?